Õhuke piir lihtsa mõttekäigu ja ökofašismi vahel


Eelmisel nädalal õnnestus mul peamiselt kuulajana osaleda kahe tuttava vägagi mõtlemapanevas vestlusel rohelise majanduse teemadel.

Olime omavahel kokku leppinud kohtumise Hellas Hundis ja mina olin see, kes kohtumisele 6 minutit hilines. Kui ma kohale jõudsin oli vaidlus juba täies hoos.

Kas keskkonnahoidlik majandus saab kasvada? Või on lahenduseks tasakaalustatud majandus? Kas tasakaalustatud majandus ei kasva? Kas majanduskasv saab toimuda ainult teenuste arvelt? Kas areng ja kasv on erinevad mõisted? Kas saab olla arengut ilma kasvuta? Kas inimesi on planeet Maal liiga palju? Äkki on rahvastik lihtsalt ebaühtlaselt jaotud? Äkki pole mitte inimesi palju, vaid majandus on ebatõhus? Äkki on meil eelarvamused? Kas kogukondlik majandusmudel on siiski alati ressurssi arvestav? Kas loodusrahvad on alati loodushoidlikud või on see müüt? Kas mõte, et inimesi on planeedil liiga palju, ei ole mitte liiga ohtlik? Kui inimesi on liiga palju, siis kas järgmisena hakatakse mõtlema inimeste arvu vähendamise peale? Kas siit edasi on ainult üks väike samm ökofašismini?

Pean tunnistama, et need küsimused on juba päevi mu peas ringelnud.

Näiteks olen ma kogu aeg arvanud, et inimesi on planeedi kohta liiga palju. Sain selle teadmise kaasa juba keskkoolist ja ülikoolist ning mul pole põhjust olnud selles kahelda.Maa pindala on piiratud ressurss, kus ei saa elada liiga palju inimesi.

Samas ma ei ole kunagi arvanud, et peaks hakkama masse maha tapma. Minu peas on olnud visioon, mille kohaselt on osades maailma paikades pigem mõistlik piirata sündivust või oodata, kuni ressursinappus seab ise piirid vms. Olen teadlik, et sündivuse piiramine on ahistav ja probleemne nõudmine.

Kuuldud vestluse ajendil tekkis mul esmakordselt küsimus, et kas olen liiga kitsarinnaline olnud. Et olen tüüpilise hästi elava valgenahalise inimese mõtlemisega. Piirata sündivust seal, kus rahvastikku on liiga palju – see on probleemi viimine enda kaelast ära. Selle mõttekäigu juures näen viga teistes mitte endas. Kas ma ise oleksin nõus osalema sündivuse piiramise programmis, et Aafrika lapsed paremini elaksid?

Äkki peitubki selles mõttekäigus hästi varjatud ökofašismi alge? Et meid on siin Euroopas vähe. Palju on inimesi Aafrikas ja Aasias. Järelikult seal tasub piirata. Et meie siin oleme justkui mõistlik ülemrass…

Mõtete selline liikumine tekitab ebamugavustunnet… Mind väga häirib selle mõttekäigu tekkimine. Järelikult tuleb mõte selgeks mõelda.

11 responses to “Õhuke piir lihtsa mõttekäigu ja ökofašismi vahel

  1. noh, vaata, minu meelest on suur probleem sellessamas humaansuses – et see valge rass, keda on vähe, üritab aidata neid, keda on palju. pluss lisaks muidugi meditisiini areng, mis ühest küljest on hea, teisest aga..
    ehk siis seesama valge rass tegelikult sekkub ju looduslikku valikusse, olgu siis selle põhjused tänapäeval juba ka mitte nii looduslikud teinekord. ma ei hakka siinkohal detailidesse laskuma, sest seda tehes haavaksin ma paljude tundeid. jah, ma tajun selle juures imehästi, et nende mõtet hulgas on neidki, mis mingitpidi mind ennast võiksid puudutada.

    • See on nii mitmekülgne teema. Meid on kasvatatud arvama teatud asju. Ja need teatud asjad on loonud väga suure osa meie minapildist. Ehk, kui liikuda mõttega veidi teistlaadseid radu, siis tekib väga tõsine häirivuse tunne. Justkui ei tohiks teatud mõtteid isegi mõelda.

    • Suhtumine humaansusesse, vägivalda, vägivallatusse ja tolerantsusesse on teemad, mis suudavad mind kõige rohkem häirida.

  2. See on veel hulga komplitseeritum probleem. Rahvastik piirab end ise, ehk siis lähimail 10deil on oodata sündivuse olulist vähenemist kogu maailmas. 1pidi ju tore, aga – see tähendab, et “Euroopa probleem” kandub kogu maailmale: igal pool peab väiksearvuline töövõimeline seltskond ülal pidama suurearvulist vanurite armeed. Päriselt ei aita selle vastu isegi mitte pensionide kaotamine (ega neid igal pool praegugi ole ning on piirkondi, kus pole mingit pensionisüst-i kunagi olnudki). Ehk siis – sündivuse piiramine on samm suhteliselt valele poole. Mis on lahendus? Vanurite massiline tapmine? Kunagi ammu on see paljuis kultuurides tavaks olnud, niivõrd olen ma aga humanist küll, et sellisele praktikale kindlalt vastu seista (seda enam, et mina just tol ajal vanur olen, kui see probl. tõsiselt akuutseks muutub:)).

    • Olen sellele poolele ka mõelnud.
      Paraku ootab selliste otsustega ühiskonda nn moraalne langus ja veel suurem nooruse kultus.

      Kunagi lugesin üht blogi, kus sama teema osas soovitati alates teatud vanusest keelata inimestele arstiabi… Inimestel on ka selliseid mõtteid…

  3. Keerulised küsimused.

    Siia lisandub juurde veel õigluse teema. Mismõttes “siin on vähe, seal liiga palju”? Mis annab mulle õiguse elule Kadriorus, aga Lätis või Etioopias sündinud inimesele ei anna? (“Riigipiirid ja kodakondsus” on formaalne ja vale vastus.) Kellel ja mis ulatuses saab üldse olla õigus otsustada teiste inimeste elu põhialuste – paljunemise ja elukoha – üle?

    Aga no kujutame, et viskame õigluse kõrvale. Ütleme, et Katarina on homsest maailma kuningas. Võib vastu võtta ja täide viia mistahes otsuse. Ja et tema ülesanne on maksimeerida maailmas valitsevat õnne. Mida sa siis teeks?

    Kas hea oleks võimalikult palju inimesi, mis sest, et siis on nälg ja külm ja paha?
    Või olgu su alamaid vähem, aga elagu nad rikkamalt?
    Kas ressursid / õnn peaks jagunema inimeste mõttes võrdselt? Kui nii, siis peaks hakkama rahvast suurel hulgal ringi asustma. Aasiast Ameerikasse, Aafrikast Euroopasse (näiteks). 1 inimese toomisel Somaaliast Itaaliasse suureneb eks-somaallase õnn rohkem kui itaallaste oma väheneb. (Siit peaks mingi demograafilise mikro- ja makroökonoomika tuletama.)
    Või on summaarne õnn suurem, kui meil ongi vaene Aafrika ja rikas Ameerika?

    Uhh…

    • Ma ei taha selliseid otsuseid vastu võtta, ega maailma valitseda.

      Sellepärast ma ennast ebamugavalt tunnengi, et siiani olen ma selle teema koolis õpitud lahenduse abil oma mõtetest eemale tõrjunud. Olen lugenud teooriaid ja võimalikke lahendusi väga neutraalsena.

      See on küsimus, millel puudub kõiki rahuldav lahendus, kahjuks.

    • Me tahame kõik ühel või teisel moel õiglased olla. Kuid kas me saame seda? Kas saab samal ajal olla õiglane keskkonna suhtes, olla õiglane inimeste ja vajaduste suhtes? Kas õiglus, eetika, tegelikud vajadused ja praegune majandussüsteem käivad käsikäes?

  4. Aga otsusta enda jaoks ära, kas kadunut võtit on vaja otsida pimedas sealt kus see kadus või laternaposti alt, sest seal on valgem.. Ja arvesta sellega et meie kaasaegne ühiskond tegeleb raudse järjekindlusega otsimisega laterna all, sest pimedas on ebamugavam, võid pea ära lüüa, võid käed ära määrida. Ja pealegi ei ole pimedas näha et sa tegeled otsimisega🙂

    Kui ülerahvastatus on kuskil piirkonnas probleem, siis sellega tulekski seal piirkonnas tegeleda. Kui ületarbimine on mingis piirkonnas probleem, siis tuleb seal tegeleda ületarbimisega. Praegune “lahendus” töötab selles suunas, et ülerahvastatud piirkondades voolab üleliigne osa piirkondadesse kus nad paratamatult hakkavad tegelema ületarbimisega, kuna nende piirkondade elukorraldus tingib seda. Nii et üksteist võimendavad kaks halba tegurit kui nii öelda.

    Arvestatakse vist nii, et igast populatsioonis saad ära kasutada 10% tekitamata olulist kahju.Nii suur võikski olla ökolooigline jalajälg ja siis kestak süsteem mõnusasti lõpmatusen🙂

  5. Blogtrotter, milline mehhanism paneb ületarbivat piirkonda ületarbimisega tegelema???

    Võtame kohaliku näite – Tallinn vs muu Eesti. Palgad kõrgemad, elukvaliteet tsivilisatsiooni hüvede mõttes parem, tarbitakse rohkem. Kas nüüd Tallinn peaks sellega tegelema? Probleem, et koolid ja kino pannakse kinni ja raha pole, on ju valdades, mitte Tallinnas.

  6. Kisub huvitavaks🙂

Tänan sind kommentaari eest :)

