HIV-postiivne


Kujuta ette olukorda, et lähed sõpradega koos nalja pärast HIV-kiirtestimise telki. Lähed lihtsalt sellepärast, et sul paluti kaasa tulla. Sa ei tahtnud olla pipar, kes keeldub, sest ei viitsi.

Sind tegelikult HIV ei huvita. Sul ei saa ju HIV-d olla. Sa oled peaaegu neljakümendates ontlik naine, kes on pikki aastaid elanud kindla mehega rutiinselt Õismäe paneelika kolmetoalises koreteris. Sul on kaks keskkoolis õppivat last ja pruun taksikoer Albert.

Üks testimine ei muuda ju midagi. Sa lähed testima, sest firmapeol veini ja kihleveo ajendil sai nii otsustatud. Sulle on oluline, et teised sind aksepteeriksid.

Kõigepealt seisad sabas ja kuulad, kuidas sinu selja taga räägib oma taasavastatud vallaliseelust Miia, kes on sinuga samas kontoris töötav vesinikvalge peaga 41-aastane asjaajaja. Miia ei meeldi sulle, sest ta tundub litsakas. Sa tunned ennast paremini, kui mõtled Miiast, nagu sa mõtled. Sulle ei meeldi ka see, et ta saab naistega paremini läbi kui sina.

Tegelikult ei taha sa seal sabas üldse olla. Te Miiaga olete nagu kaks valget varest noorte seltskonnas. Ainult, et sina ei oska sedasi seltskondlikult vadistada.

Lõpuks ometi on sinu kord. Sa ohkad kergendatult, sest sa vihkad järjekordi. Sa astud sisse, sind testitakse ja mingi täiesti absurdse hetke jooksul sa kuuled lauset: “Teie test oli positiivne. Me peame sellest rääkima!” …  Järgneva viie sekundi jooksul tuksub su peas ainult üks küsimus: “Mida?”

Sa tunned, kuidas su põskedesse voolab veri. Su  peopesad higistavad. Su kaenlaalused hakkavad torkima. See peab olema ometi mingi eksitus! Sa ei saa ju Karlile ütlema minna, et sina… oled HIV-positiivne.  Aaah, mida su sõbrad veel mõtlevad! Kas Karl tõesti… ?

“Teile tuleb teha kordustest täpsemate tulemuste saamiseks, sest mõnikord kiirtestid eksivad. Samas see test ei pruugi eksida. Mul on väga kahju, aga loodame parimat,” öeldakse sulle.

Sa lähed telgist välja, olles näost täiesti ära. Sinu saadud vastust pole võimalik teistel mitte mõista.

Hetke pärast tuleb su juurde tuleb Miia. Just see Miia, keda sa hetkel kõige rohkem vihkad. Miks sa sa vihkad, sa isegi ei tea. Miia naeratab, vaatab sind kaastundlikult ja küsib, kas vajad küüti. Sul on tunne, et tahaksid selle blondiini ära kägistada. “Oh pole vaja. Ma lähen trolliga,” vastad ja naeratad. Uskumatu aga su esmaspäevase turunduskoosoleku naeratus töötab ka sellises olukorras.

Sa istud trollis ja vaatad sinu ees oleva istme peale soditud sõnu. Sa ei loe neid. Su peas vasardab mõte, et mida sa kodus ütled. Mida su lapsed mõtlevad?

Neljapäeva hommikul astud polikliiniku uksest sisse. Sa liigutad ennast justkui autopiloodi abil. Oma järjekorda oodates uurid vihmavarju pealt linoleumile tilkuvaid vihmapiisku.

Sa üritad ees ootavale vestlusele mitte mõelda. Millegipärast meenub sulle, kuidas sa 12-aastaselt Nelijärve rongijaama platvormil “Kadri ja kasuema” raamatut lugesid. Üritad meenutada, milliste kaantega see raamat oli…

“Saan teid rõõmustada. Teie test oli valepositiivne. Seda juhtub teinekord. Mõnikord ka täiesti tervetel inimestel. Aga igal juhul on meil põhjust rõõmustada. Ma soovitaksin teil igaks juhuks perearsti juures siiski üldkontroll teha, sest teinekord viitab valepositiivne vastus muudele tervisehädadele,” ütleb sulle malbe häälega naeratav tohter.

Sa tõused püsti. Sa oled rõõmus. Sa tänad arsti. Sa naeratad seekord pigem sõbraga kohtumise naeratust. Sa tunned, et elu on jälle elamist väärt. Kuid hetkeks, üheks absurdseks segaduse hetkeks tunned, et oled jälle nii tavaline, liiga tavaline.

Kuidas tunneksid ennast sina?

4 responses to “HIV-postiivne

  1. Kõigepealt mõtlesin millised olid raamatukaaned ja meelde tulid. Olen peaaegu samas olukorras olnud, ainult mul diagnoositi vähk. Kõigepealt olid sõnatu, siis hirmunud ja ehmunud ja lõpuks hakkasin oma elu korraldama selleks ajaks, kui mind enam pole.Uurimise käigus sattusin teise arsti juurde, kes tuvastas, et ma olen terve. Pool aastat teadsin, et olen surmale määratud, mu elu oli korraldatud ja siis selline pööre.Ma olin selle mõttega juba jõudnud harjuda ja olin isegi pettunud. Arste igatahes ei usaldanud kaua aega.

    • Minu lugu on kokku pandud mitme tuttava sarnastest kogemustest. Õnneks ise olen alati negatiivse vastuse saanud, aga olen korduvalt mõelnud, mis tunne oleks saada positiivset või valepositiivset vastust.

  2. Mul tuli sellega kohe eksmees meelde. Oli niigi hale ja hädine ja alkohoolik. Väidetavalt käis täis peaga põõsas põiel ja maandus kummuli süstla otsa. Sai ka positiivse vastuse, mispeale otsustas ennast üldse surnuks juua..
    Kordustesti vastus oli loomulikult negatiivne.

Tänan sind kommentaari eest :)

